M’expliquen que un any més, una vegada aquesta nit hagi estat estat baixat del bosc fins a la plaça del poble de Matadepera, demà es tornarà a utilitzar una grua per aixecar el Pi de Sant Sebastià. D’aquesta manera es volen evitar “riscos innecessaris”. Aquesta és una mesura que ja es va adoptar l’any passat, quan en fa dos, en l’aixecada, el pi va relliscar i es va endur per davant a dues persones. Sóc totalment contrari a l’ús de la grua per a aixecar el pi. Enguany diversos “germans” també han criticat aquesta decisió i preparen una baixada alternativa…
Fa temps que segueixo festes amb arbres d’arreu del món. En un principi creia que aquest era un ritus exclusiu de Matadepera, però després vaig veure que era present a moltes altres poblacions catalanes. També em pensava que era un ritus català, però ara, després de conèixer el ritus al Nepal, durant l’impressionant Bisket Jatra, i de saber que es fa a tot arreu del món, he vist que és un ritus universal. Finalment, em pensava que era un ritus propi de l’hivern, però ara també sé que es fa al llarg de l’any, en moments molt diferents, en ple cicle hivernal, però també a l’inici de la primavera.
(Bisket Jatra, a Baktapur, al Nepal)
Així doncs, amb els més de deu anys que empaito aquestes celebracions, m’he convençut que més que una festa, les festes amb arbres són un tipus de festa, una modalitat de celebració. I que més que una festa, són un ritus. Durant tots aquests anys he vist efectuar aquest ritus en l’àmbit familiar i també en el col·lectiu. He vist l’arbre com a eix d’una foguera verda, al voltant del qual els animals fan tres tombs i es representa una obra parateatral. L’he vist com a l’arbre de Nadal que aixopluga el pessebre monumental del poble. Però també com a pal cerimonial que indica l’arribada de la Primavera, o de l’any nou. I també he sentit que, en alguns pobles, per desavinences ideològiques, s’havien arribat a aixecar dos arbres diferents. I fins i tot he vist com s’atribueix a l’arbre el paper d’una divinitat a qui es fa culte i que cal aixecar en un plaç de temps determinat si es vol que l’any que s’inicia sigui propici. En resum, el ritus de l’arbre és un continent làbil que es metamorfoseja per poder contenir diversos significats i simbolismes.
(Fent culte a l’arbre, abans d’aixecar-lo a Bhaktapur, Nepal)
En tots aquests anys també he après que el que mou a les persones a participar en aquest tipus de festes, més que saber-se partícips d’un culte arcaic (d’on sense dubte aquesta pràctica procedeix) o només pel fet de perpetuar una tradició pel sol fet de ser una tradició, és el sentiment d’estar fent poble. Anant a buscar l’arbre, tallar-lo, baixar-lo a plaça, replantar-lo i pujar-hi a dalt o bastir-lo amb ramatge verd, el que es fa és, per una banda, reafirmar-se en el fet de ser d’aquell poble (la identitat local) i per l’altre, obtenir el gaudi de saber-se creador, partícip de la dinàmica social del municipi. Amb els anys doncs, he après que la tradició del pi, més enllà de connotacions religioses (arcaiques o actuals) és un ritus social, de socialització. Un ritual que alhora és el fruit d’una comunitat humana però que al mateix temps també la crea. I tot això passa perquè aquella comunitat té un repte que cal dur a la pràctica i que implica un cert risc.
(L’arbre arriba a plaça a Matadepera)
Per això estic absolutament en contra d’utilitzar la grua per posar dret el pi. Perquè posar-lo dret amb grua impossibilita un dels actes fonamentals d’aquest ritus: que amb la força de tots s’aconsegueixi superar un repte col·lectiu no exempt de risc. L’enginy, la força, la coordinació, el treball en equip i l’experiència són imprescindibles per baixar el pi i posar-lo de nou d’empeus. I això implica que cal posar-se d’acord, organitzar-se, i demostrar que s’és fort, que es té valor. A més a més, utilitzar la grua implica creure que les celebracions s’han de fer perquè toca i prou, que es poden dur a terme de qualsevol manera… que els mitjans justifiquen els fins. És pensar que com “més aviat ens ho traguem de sobre millor”. És capar la il·lusió. És el recurs fàcil… agafar-se a l’argument populista d’estar per la “seguretat” per carregar-se un dels elements més importants d’aquesta celebració: el fet que hi ha risc i que cal afrontar-lo col·lectivament. El risc, el perill, és l’element essencial d’aquesta festa. Sense dificultat per aixecar el pi, per baixar-lo a plaça, etc no hi ha festa. És evident que els accidents no són desitjables, però el fet de voler evitar-los a tota costa no ens ha de portar a canviar certs aspectes fonamentals de la celebració… perquè si no, acabaríem per deixar de fer-la. Si portéssim l’argument que justifica lús de la grua fins a les darreres conseqüències, també podríem baixar el pi amb un camió (com he vist fer en altres pobles) o senzillament, deixar d’assumir riscos innecessaris i acabar amb la tradició. I santes pasqües.
(Estirant la corda per aixecar el tronc, a Bhaktapur, Nepal)
Sigui dit de pas que també sóc contrari a que hi hagi un cordó de seguretat al voltant del pi format per gent amb armilles reflectores, de la mateixa manera que sóc partidari radical d’eliminar les tanques de les festes populars. Si bé és cert que és un bon sistema per delimitar els que porten les forques, l’ús d’armilles ha estat sovint un pretext per atorgar una “categoria” superior als que la duen. Les festes populars no necessiten de policies ni de cossos de seguretat, ni de categories. Ni de gent que vetlli pel seu correcte funcionament. És cert, i important, que en l’organització de la baixada i en l’aixecada del pi cal un cert ordre -una certa, mínima, organització i adequació a les formes-, però aquest ja es crea durant l’acte de forma espontània.
Em sembla que això és el que, de fons, hi ha en tota aquesta qüestió de les grues: utilitzar pretextos per imposar una determinada manera de fer festa. Un problema de tarannà de certs membres de l’organització…
PD: 11 de gener de 2009. Torno de la baixada del pi. Enguany, la controvèrsia ha generat més expectació que mai. Als focs, menys gent que de costum i la incògnita de si amb els que érem podríem baixar el pi, que enguany feia 19 metres, fins a plaça. La baixada alternativa ha congregat força jovent i s’ha fet abans amb un pi més petit. És la primera vegada a la història que Matadepera planta dos arbres en comptes d’un. Tothom n’anava ple i no es parlava de res més. I una conclusió en boca de tots: ha mancat diàleg i no pot ser que una festa com aquesta, que serveix per unir la gent del poble, hagi provocat aquesta situació. L’entrada del pi “oficial” a plaça ha estat un xic accidentada, amb algunes batusses entre uns i altres. Demà aixecaran el pi amb una grua, però estic segur que alguna cosa ja ha començat a canviar…
Pots llegir la segona part de l’article aquí: El pi, la grua i el risc en les festes populars (II)
5 comentaris
xavi diu:
10 gen 2009
impressionant article si senyor, com sempre. Ets un dels millors etnòlegs que conec.
llorenç diu:
12 gen 2009
100% d’acord amb lo de la grúa.
no havia pensat en lo de les ermilles reflectants i també em sembla molt ben observat.
jo també crec que aquerts tipus de festes són ritus iniciàtics, del pas de la infància a l’edat adulta. aixecant l’arbre amb grúa estàs reduint les opcions perquè aquest jove demostri als altres i a si mateix que és capaç d’assumir reptes i no fugir espantat a la primera dificultat.
enguany a matadepera, amb la baixada alternativa, hi ha hagut molt(e)s joves que han vist totalment reforçada la seva confiança pròpia, ja que s’han enforntat a la policia local i a l’establishment per dur a terme un repte difícil, no només carregar-se el pi a l’esquena, sino plantar-lo a mà en contra de la decisió del president de la germandat. ho veia en les cares dels nanos i nanes que hi van participar. no només recordaran per sempre més el sant sebastià del 2009 com una data clau en les seves vides, sino que han fet un pas important per convertir-se en adults responsables.
i ara que dic això de ‘responsables’ crec que un dels motius pels que el president de la germandat vol que el pi s’aixequi amb grúa és per rentar-se’n les mans, per estalviar-se complicacions si mai passés res.
manhel diu:
12 gen 2009
xavi, gràcies pel teu comentari. Quan vam quedar que et donaria per cada comentari-ensabonada? je,je
llorenç, jo no he dit que pensi que el del pi sigui un ritus iniciàtic, més aviat penso que és un ritus que reforça la pertanyença a un espai físic, a un lloc, a un poble.
Potser caldria que algú fes a Matadepera una exposició de fotos i videos d’altres festes de l’arbre, amb diferents tècniques segures d’aixecada manual, recollides en diferents pobles de la nostra geografia… ;c) Crec que ara és el moment oportú. No deixeu passar aquest moment… Personalment, crec que a Matadepera, per exemple, les forques no són les adequades (haurien de tenir la forma de creu), el forat és massa petit i tampoc hi ha espai suficient per muntar el sistema de cordes des del que, des de l’altra banda, s’ha d’estirar el pi mentre les mans i les forques tracten d’aixecar l’arbre (un tema que, per cert, és de difícil resolució per tal i com està feta la plaça..). També penso que el ritme i tempo de la festa, la planificació de la seqüència dels actes, no és l’adequat, però això ja són figues d’un altre paner…
Quimi diu:
12 gen 2009
Opinió contradictòria:
Estic d’acord amb l’enfocament del tema. Certament, al final també serà un risc portar el pi des del lloc on es talla fins la plaça de Cal Baldiró, ja que el porta gent inexperta i amb uns quants litres d’alcohol a la sang (alcohol que d’altra banda, de vegades és la substància que més ajuda a baixar el pi). Tant per tant, per evitar riscos, contractem a una empresa que ens talli i porti el pi amb un camió, que serà més segur.
Tot i això, el tema tampoc és senzill ja que la Germandat i el seu president com a responsable principal, en tant que organitzadors de la festa, entenc que es deuen fer responsables del que passi. És a dir, si una persona no pot treballar perque ha patit un accident amb el pi, qui li paga la baixa mèdica, el que deixa de guanyar, etc.
No ho sé, potser seria més fàcil contractar una assegurança de responsabilitat civil per cobrir qualsevol incidència. Però des d’aquest punt de vista, crec que també és comprensible la postura del president.
Una anècdota que afegeix més confusió a la meva intervenció és la següent: Ahir vem estar parlant amb la gent gran (ex-llenyataires) que ben d’hora al matí estaven pelant el pi amb la destral catalana. Curiosament, tot i ser gent d’uns 70 anys (que a aquestes alçades generalment no solen ser partidaris de canviar les tradicions), ens van dir que veien bé lo de la grúa, ja que fa anys el pi l’aixecaven gent que treballava al bosc i sabien el què es feien.
Per tot això, us dono la raó però intento també comprendre la postura de la germandat i també hi veig la seva raó. Possiblement manca diàleg i ganes d’arribar a un acord comú (que també és fer poble).
Isabel diu:
1 gen 2010
Començaré per felicitar-te: el teu article i observació de la festa es magnific !
Jo tambe fa temps que estic darrera d’aquest tema.Pero jo l’enfoco des del mon celta i des el seu estadi anterior, els indoeuropeus.
Amb el que expliques del Nepal, quedaria demostrat : és molt més antic del que pensem ( 10.000 anys probablement) i en el seu origen pertanyeria a un poble que ens va colonitzar , amb uns rituals llunyans que encara perviuen entre nosaltres.
S’explica que a St Pêtersburg, durant la Segona Guerra Mundial, preferien morir de fred a tallar un sol arbre dels seus nombrosos boscos.O sigui que els arbres tenen un contingut diví i mític a molts països encara.I que dir de l’avet de Nadal i de la cançó de l’abre sagrat alemanya ( Tanenbaum “Oh! avet sant ” entre nosaltres).
Ahir ( 29 desembre) vaig estar a la festa del Pi de Centelles i em va emocionar profundament.No sabia si potser estava en el tunel del temps, immersa en un mon emocional i mitic, mirant com s’elevaba l’avet cap el sostre, en mig de l’altar.Per una banda els homes del poble cantaven l’himne a la seva Santa Coloma, plorant a tota llagrima, transportats al seu mon i a la seva tradicio.Per l’altre de ben segur que estavem repetint un rite celta, detall per detall, tal i com s’explica als llibres francesos sobre el tema, que son els que més be ho han estudiat.
Els experts francesos també diuen que es una festa social, una festa per expiar els pecats socials d’una persona i una festa de comunitat, tal i com tu expliques.Però també es un ritual de difunts, una mort seguida de fructificacio , de l’hivern a la primavera.A les tombes iberes es veu el mateix : simbols de l’hivern associats a la mort, i simbols erotics relatius a la primavera o noves vides.L’avet ha d’estar dret,com un pene, i l’han de portar homes joves a punt de casar-se o recent casats; han de fructificar. El ritual de Les (Vall d’Aran) aniria per aquesta via.
Pero el de Centelles el pengen cap per avall.Al mateix temps que cel.lebren un ritual cristia, en celebran un altre molt anterior.Seria la Inquisicio, la que els va obligar a penjar l’arbre cap per avall, per humiliar-los i fer-los veure que el seu ritual no val res i el cristia es d’allo mes maco? no se…
Avui, he llegit en un llibre sobre arbres i celtes, que tambe es pot penjar cap per avall: es per a fluidificar les bondats o energies del cel cap a la terra.Les arrels quedarien a dalt – tocant al cel- i la punta energetica cap abaix, tocant la terra i la nostra realitat.Pel que sembla que es un mite hebreu ( que tambe spn d’origen indoeuropeus, com els russos, els germanics i tant d’altres).
Cap per amunt o cap per avall, em sembla tot plegat extrodinari.
Despres de llegir el teu interessantissim article no he pogut menys que dir la meva.
Felicitacions i endavant.
Isabel Fonoll